Hosszú évek óta foglalkozom sportszemüvegekkel, de a blogon még nem írtam arról, hogy milyen szempontok alapján terveznek meg, hoznak létre egy évekig viselhető, funkcionális, magas minőségű, divatorientált sportszemüveget. Az alábbi bejegyzésben a Julbo, mint az egyik legtradicionálisabb sportszemüveg márkán keresztül mutatom be, hogyan lesz egy ötletből kézzel fogható vadonatúj termék.
A Julbo esetében a teljes fejlesztési procedúra a formatervezési, a kutatás-fejlesztési, a marketing csapat együttműködésével házon belül történik, hogy a vásárlók részére a lehető legnagyszerűbb sportszemüveget alkossák meg. A sportszemüvegek tervezésénél alapvető követelmény, hogy úgy alkossák meg a formát és olyan alapanyagokat használjanak fel, hogy az extrém körülmények között is, így sportolás közben is tökéletes, zavartalan látást biztosítson és a szemüveget érhető különböző behatásoknak, mint pl ütéseknek, izzadtság maró hatásának is ellenálljon.
1. fázis: Az ötlet
Az inspiráció a legváratlanabb helyről, brainstormingok ötletbörzéjéről származhat, de a fő forrás a már meggyőzött, a márka iránt elkötelezett aktív sportolók, illetve a vevőket legjobban ismerő viszonteladók visszajelzései, értékelései. Ezek alapján készítik el a grafikusok az első skicceket, majd a megvalósíthatóság korlátait és az aktuális trendeket figyelembe véve dől el, hogy melyik tervet fejlesztik tovább.
2. fázis: Modellezés
A kiválasztott terv továbbfejlesztésénél már egy nagyon pontos, minden részletre kiterjedő 3 dimenziós rajzot készítenek. Ezt vagy úgy készítik, hogy az első tervek alapján hagyományos módon acetát alapanyagból elkészítik a szemüveget, amit aztán beszkennelnek és újramodelleznek 3D-ben, vagy pedig egy tervező szoftver segítségével tervezik meg 3D-ben és tökéletesítik tovább az első rajzokat. Ekkor még mindig virtuális a termék.
Ennél a fázisnál az ergonomikus kialakításra helyezik a legnagyobb hangsúlyt, hiszen a kényelem a sportszemüveg sikerességének egyik alapfeltétele.
3. fázis: A prototípus legyártása
Kézzel foghatóvá akkor válik a termék, amikor egy 3D-s nyomtató segítségével elkészül az első prototípus. Így már a szemüveg komfortfokozatát, funkcionalitását és technikai innovációk beágyazódását lehet tesztelni és az is kiderül, hogy a modell alkalmas-e sorozatgyártásra. Ennek a tesztelési fázisnak különösen nagy jelentősége van.
4. fázis: Finomra hangolás
Ebben a fázisban tervezik meg, majd készítik el a Julbo mérnökei a szemüveg összes részének (középrész, szárak és egyéb alkatrészeinek) az öntő formáit, majd kiöntik az első tesztszériát. Ellenőrzik, hogy a szemüveg egyes részei tökéletesen illeszkednek-e egymáshoz és megfelelnek-e minden alapvető minőségi és kényelmi követelménynek.
Ha kell, még alakítják és tökéletesítik az öntőformát, míg minden kritériumnak megfelel.
5. fázis: „Hab a tortán”
A Julbo filozófiája, hogy a sportszemüvegeik ne csak funkcionálisan legyenek tökéletesek, hanem az aktuális design trendeknek is megfeleljenek. Ezért szakemberei komoly kutatásokat végeznek, hogy milyen alapanyagokat, keretszíneket és a lencseszín kombinációkat használjanak fel adott sportágakhoz ajánlott szemüvegeihez.
Amikor már minden tökéletesen összeállt, akkor lehet megünnepelni az új sportszemüveg megszületését és lehet elkezdeni a sorozatgyártását.